Ukhuwah Fillah

Telefon berbunyi, mcm ade msg..mmg btol pon.SMS dari Ana. Alhamdulillah.Akhirnya dpt jugak jmpe dgn Ana, Shi. Malangnyer Nadia xdpt join. Sedih to itu dugaan ALLAH pd dia sbb xdpt hadir sama.

Khamis, 19 Mac 2009.

Lps asar saya mntk adik saya hntr ke stesen komuter. Alhamdulillah. Sampai jgk ke Angkasapuri. Tak sampai 10 minit pn saya menunggu Ana dengan Shi dtg menjemput trus menuju ke gerai makan. Ana memesan tomyam, hanya Ana & saya yg memesan minuman. Shi mahu berkongsi katanya. Erm, pelik. Mungkin dia mmg suke cmtuh agknye. Saya mengomel dlm hati.

Tak igt plk jam berapa smpi dirumah tp mcm dah ptg..bertolak pon lps Asar, minum2 lg..borak2, tunggu tomyam Ana adala dlm jam 6 lbh skit kot. terus borak2 dgn housemate Ana iaitu Wani, Yai (nama btol shbt 2 org nih saya tak ketahui. Itu silap saya sndiri). Ramah sgt2. Mcm dh knl utk seribu tahun. Betullah, klu hati ikhlas berkawan kerana ALLAH (ukhuwah fillah) mmg akn dpt berkat. Tak ade yg lbh baik dr rahmat ALLAH yg tlh menciptakan langit & bumi. Saya tersenyum sendiri.

Mcm berbuka puasa pulak bile kami makan pada wktu mgrb (sebelum azan tp mcm dh nk azan sgt2 dh time tuh). Shi ada beli aym golek, ade tomyam, ada buah epal, ade telur goreng, ada air tebu & yang pnting ada nasi. Alhamdulillah. Ana baca doa & saya hanya mengaminkan. Syukur kepada ALLAh krn memberikan rezeki kepada kami. SayangNya dia kpd kami. Selepas mkn, kami solat Maghrib berjemaah. Shi mengimamkan. Sahabat yg byk berubah & rasanya terlebih dhulu mendapat hidayah ALLAH. beruntung benar. Rasa cemburu pulak (Aitcheh! sengih sorg2). Lepas solat baca YASSIN, hati Al-Quran. Surah yg aku teringin sgt saya nk hafal. EnshaALLAH. Semoga ALLAH permudahkan. Semuanya berjalan lancar. Mgla bkn program yg dirancang tetapi program mlm tuh dilimpahi rahmat ALLAH, tersusun, ada sessi basahkan hati. Teruja sgt2 mlm tuh. Bertadabbur. Pertama kali memanfaatkan tafsir yg tlh dibeli. Alhamdulillah. Minum pun gune 1 cawan, ada jambu & epal. Ana hentam banyak. Tak lupa jgk ade keropok ikan bersalut cili kot tp manis. Ntah. Cili manis agknyer. Ada ke? (garu kepala). Sebelum tidur Ana bercerita ttg ape pn saya tak pasti. mata nih dh layu sgt2. Tp plg igt Shi ada cerita psl Tariq. Seorang hamba pada mulanya ttp taat & patuh pd ALLAh sehingga dinagkat darjatnya menjadi panglima perang. Hebatkah beliau? Saya pn tgh mencari kitab2 mengenai beliau. Tak puas dgr cerita jerk. Takde ‘feel’ kata ank2 remaja skrg.Ntah smpi mana la cerita Ana sblm saya tertido.

Nngee, pukul 5.30 pagi, dh bgn. Ade Qiyyam. Solat tahajjud, solat taubat & solat hajat. Kemudian diikuti solat subuh. Selepas solat subuh baca Ma’thurat. Byk cerita disebalik Ma’thurat rupnenyer. Selama nih tau baca jerk. Kerdil lak rasa diri nih. Bukan tak tahu lgsg tp lupa sbb hanyut dgn godaaan keindahan dunia. Astaghfirullahala’ziim.. ampunkanlah hambaMu ini Ya ALLAH. Akn saya ceritakan dlm sirah nnt tak pun dlm muhasabah diri. EnshaALLAh. teruja sgt dh nih nk bercerita psl As-Syahid. =D

Selepas tazkirah, Ana trus turun ke dapur. Masak nasi goreng tuh. Boleh tahanla. paling seronok mkn dlm satu bekas kongsi 5 org. Ana, Shi, Yai, Wani & for sure la yg tgh menaip nih Aishah.(tersengih taip nme sndiri).

Shi ada kelas pg tuh. Bio-invetebrata. (tak sure la tp bunyi mcm gini jerk, klu slh sori ek). So, Ana hntr shi g kelas dulu then hntr sya blk tp dlm perjalan dpt knl shbt bru. Suraya dgn Ella rasanyer. Ella ada saudara kembar Elly agknyer nme dia. Molek la tuh Ella Elly ku beri nama saudara mara..(lagu zaman bdk2, sengih lg…:D) Rasa sekejap sgt. Tak puas tp byk input yg berguna itu dh ckup memadai. EnshaALLAh akn jmpa lg shbt2 semua. Mahabbah mawaddah penjalin Ukhuwah fillah.

Advertisements

~ by echarz on March 21, 2009.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: